Τρίτη 19 Απριλίου 2011

ΦΟΥΡΤΟΥΝΑ ΣΤΟΝ ΘΕΡΜΑΪΚΟ

Οι δεκάδες εμπλεκόμενοι φορείς, η απουσία συντονισμού τους και τα απρόβλεπτα καιρικά φαινόμενα φαίνεται πως είναι οι χειρότεροι εχθροί του Θερμαϊκού κόλπου. Στο ερώτημα αν η Νύφη του Θερμαϊκού θα μπορεί να υπερηφανεύεται για την καθαρότητα των νερών της, κανείς δεν μπορεί να δώσει σαφή απάντηση.

της Σοφίας Τουντούρη 

Ωστόσο αποτελεί κοινή ομολογία ότι τα τελευταία χρόνια σημειώνεται σημαντική προσπάθεια για τον καθαρισμό του Θερμαϊκού, η οποία κορυφώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, οπότε και ξεκίνησε η λειτουργία του απορρυπαντικού σκάφους «Ακταία 4» της κοινοπραξίας Τεχνική Προστασίας Περιβάλλοντος - Αντιρρύπανση Θεσσαλονίκης, που ύστερα από διαγωνισμό της Γενικής Γραμματείας Μακεδονίας-Θράκης ανέλαβε τον επιφανειακό καθαρισμό του Θερμαϊκού κόλπου. «Το πρόβλημα με τον καθαρισμό του Θερμαϊκού είναι ότι τα διάφορα ρεύματα που φέρνουν τα επιπλέοντα απορρίμματα είναι ανεξέλεγκτα. Μπορούν να έρθουν απορρίμματα ακόμα κι από την Κρήτη! Είναι σαν να προσπαθούμε να καθαρίσουμε ένα γήπεδο ποδοσφαίρου με ένα σκουπάκι. Η θάλασσα είναι κάτι δυναμικό και απρόβλεπτο» αναφέρει στην «F.S.» ο συνιδιοκτήτης της εταιρείας Γιάννης Γκαργκούδης. Από την πλευρά του, ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος, Ποιότητας Ζωής και Ελεύθερων Χώρων Κωνσταντίνος Ζέρβας ξεκαθαρίζει πως «δεν πρόκειται να γίνουν εκπτώσεις» σε ό,τι αφορά τον Θερμαϊκό κόλπο, αφού για τους Θεσσαλονικείς «μαζί με το Σέιχ Σου αποτελούν τους πνεύμονες της πόλης».

Τον επιφανειακό καθαρισμό του Θερμαϊκού, παράλληλα με την ιδιωτική εταιρεία, αναλαμβάνει ο «Ποσειδώνας», το απορρυπαντικό σκάφος του Δήμου Θεσσαλονίκης. Ωστόσο, διαφορετικές είναι οι απόψεις που εκφράζονται για τη λειτουργία του συγκεκριμένου σκάφους, αφού γίνεται λόγος για υψηλό κόστος λειτουργίας και απουσία κατάλληλου εξοπλισμού. «Το σκάφος του δήμου είναι μια συνταγή 20 ετών που δεν έχει ουσιαστικό αποτέλεσμα. Οι άνθρωποι που εργάζονται το παλεύουν. Όμως ο ρόλος του είναι καθαρά διακοσμητικός. Η δυνατότητα συλλογής που έχει είναι πολύ μικρή. Ο δήμος ξοδεύει χρήματα πολλά απασχολώντας ανθρώπους στα σκάφη οι οποίοι, δυστυχώς, δεν παράγουν το έργο για το οποίο πληρώνονται. Είναι ένα κόστος που αν το αναλάμβανε ένας ιδιώτης θα ήταν όλα καλύτερα» τονίζει ο κ. Γκαργκούδης.
Save Our Sea: Το σκάφος της εταιρίας Αντιρύπανση Θεσσαλονίκης

Από την πλευρά του δήμου, η χρήση του «Ποσειδώνα» θεωρείται απαραίτητη για τον επιφανειακό καθαρισμό του Θερμαϊκού. «Δεν ειναι περιττός ο ρόλος του. Έχει λόγο ύπαρξης ο “Ποσειδώνας”, και μάλιστα μπορεί να υπάρχει συνεργασία με το “Ακταία 4”. Στα εννιά χιλιόμετρα ακτογραμμής ο Δήμος θεσσαλονίκης θα πρέπει να έχει ένα σκάφος» αναφέρει ο αντιδήμαρχος κ. Ζέρβας, τονίζοντας ότι «σύντομα θα συντηρηθεί και θα μπορεί να συμβάλλει καλύτερα στον επιφανειακό καθαρισμό του Θερμαϊκού, ενώ έχει και τη δυνατότητα να πλησιάζει ευκολότερα στο μώλο απ’ ό,τι τα άλλα σκάφη και να απομακρύνει τα επιφανειακά λήμματα από κει».

Για έλλειψη συντονισμού μεταξύ των αρμόδιων φορέων και ανάγκη άμεσης σύστασης ενός ενιαίου φορέα κάνει λόγο ο εκπρόσωπος της εταιρείας αντιρρύπανσης, καθώς οι φορείς που καλούνται να παίρνουν αποφάσεις είναι πάρα πολλοί. «Χρειάζεται συντονισμός όλων αυτών των φορέων, ώστε να μαζευτούν κονδύλια. Δεν πρέπει οι αποφάσεις να λαμβάνονται από ανθρώπους που τυχαίνει να βρίσκονται σε κάποιες θέσεις, αλλά από γνώστες του αντικειμένου. Εμπλέκονται πάρα πολλοί φορείς, θέλουν όλοι να έχουν λόγο, αλλά κανείς δεν θέλει να έχει υποχρεώσεις, γι’ αυτό δεν βλέπουμε και κανένα αποτέλεσμα. Η μοναδική προσπάθεια που γίνεται τα τελευταία χρόνια είναι από τη Γενική Γραμματεία Μακεδονίας-Θράκης» αναφέρει ο κ. Γκαργκούδης. Την ανάγκη σύστασης ενός ενιαίου φορέα αρμόδιου για τα θέματα καθαριότητας του Θερμαϊκού εκφράζει μιλώντας στην «F.S.» και ο κ. Ζέρβας. «Χρειάζονται κοινός “κουμπαράς” και κεντρική διαχείριση στο θέμα αυτό. Επίκειται συνάντηση του δημάρχου Θεσσαλονίκης Γιάννη Μπουτάρη με τους εκπροσώπους των φορέων που εμπλέκονται, για να δρομολογήσουμε τη σύσταση ενός ενιαίου φορέα» αναφέρει χαρακτηριστικά.
Δεν είναι λίγες οι φορές που η ιδιωτική εταιρεία που έχει αναλάβει τον καθαρισμό του Θερμαϊκού έχει βγει εκτός... προϋπολογισμού, για έκτακτες περιπτώσεις όπου χρειάστηκε άμεσα η επέμβασή της. «Οι τρεις μέρες την εβδομάδα που βγαίνουμε εμείς δεν είναι αρκετές. Το αποτέλεσμα θα ήταν ακόμη καλύτερο αν βγαίναμε περισσότερο. Όμως χρήματα και κονδύλια δεν υπάρχουν. Πολλές φορές έχουμε βάλει χρήματα από την τσέπη μας, γιατί το σκάφος έχει σημαντικά λειτουργικά έξοδα, σε έκτακτα περιστατικά» σημειώνει ο κ. Γκαργκούδης.

http://www.citypress.gr/freesunday/index.html?action=article&article=1047ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΗΝ ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ FREE SUNDAY ΣΤΙΣ 16-17/4/2011

Δεν υπάρχουν σχόλια: