Τετάρτη 28 Οκτωβρίου 2009

On the rocks


Ο Σκωτσέζος Master του whisky, Malcolm Murray,
μιλά για το
Uisge beatha ή αλλιώς… «Το νερό της ζωής»


«Οχτώ κόκκοι βύνης στον καλόγερο Τζον Κορ, με διαταγή του βασιλιά, για να κατασκευάσει το νερό της ζωής». Η φράση αυτή αποτελεί την πρώτη επίσημη αναφορά στο σκωτσέζικο ουίσκι και μετρά ήδη 600 χρόνια. Βρέθηκε γραμμένη σε πάπυρο στο θησαυροφυλάκιο της Σκοτίας το 1494. Από τότε μέχρι σήμερα το αγαπημένο ποτό των διάσημων αστέρων του Χόλυγουντ, δεν δείχνει να απειλείται από την οικονομική κρίση, καθώς παραμένει σταθερή αξία για τους λάτρεις του σωστού way of living. «Δεν έπρεπε ποτέ να αλλάξω το Scotch για το Μartini» είχε δηλώσει κάποτε ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ… επιβεβαιώνοντας γιατί το… «νερό της ζωής» εξακολουθεί να αποτελεί την αγαπημένη συνήθεια των γνήσιων bon viveurs παγκοσμίως συνοδευόμενο πάντα από εξαιρετικής ποιότητας πούρα.

Ο Global Brand Ambassador του Dewars, Malcolm Murray μας μυεί στα μυστικά του σκωτσέζικου ουίσκυ!

της Σοφίας Τουντούρη

Εξαιρετικά φιλικός, πρόσχαρος και ντυμένος ως γνήσιος Σκωτσέζος με το παραδοσιακό kilt, ο Malcolm Murray εμφανίστηκε με μία μικρή καθυστέρηση στο ραντεβού μας. «Χίλια συγνώμη», μου είπε ευγενικά «σου υπόσχομαι να σου παραχωρήσω την καλύτερη συνέντευξη που έχω δώσει ποτέ» μου υποσχέθηκε για… αντάλλαγμα και –φυσικά- το εκμεταλλεύτηκα. Αφορμή της επίσκεψής του στην πόλη μας ήταν το πρωτοποριακό πρόγραμμα μύησης στον κόσμο του ουίσκι που διοργανώθηκε για πρώτη φορά στη χώρα μας από την Dewars Academy of Whisky και πραγματοποιήθηκε στη «μεταμορφωμένη» σε σκωτσέζικο πύργο Αποθήκη Γ’ στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης. «Έρχομαι για τέταρτη φορά στη Θεσσαλονίκη, αλλά κάθε φορά με κρατούν τόσο απασχολημένο που δεν προλαβαίνω να δω τίποτα» μου εξηγεί και συνεχίζει: «Είμαι πολύ τυχερός γιατί με αυτή τη δουλειά έχω βρεθεί σε απίστευτα μέρη. Έχω επισκεφθεί την Όπερα στο Σίντνεϊ, το Σινικό Τείχος και πρόσφατα μου έκανε ιδιαίτερη εντύπωση το Λας Βέγκας».

Whisky and cigar:
Men’s favourite habit

«Η καλύτερη στιγμή της ημέρας είναι όταν επιστρέφω σπίτι ή στο ξενοδοχείο –όταν βρίσκομαι σε κάποιο ταξίδι- και απολαμβάνω το αγαπημένο μου Dewars 12 ετών ανάβοντας ένα πούρο
. Τα Villagers και τα Romeo and Juliet είναι τα αγαπημένα μου» αναφέρει. Τον ρωτάω εάν το ουίσκι είναι αποκλειστικά αντρική υπόθεση. Γελώντας μου ξεκαθαρίζει πως: «Δεν είναι!». Οι γυναίκες το προτιμούν σε κοκτέιλ. «Γιατί δεν το δοκιμάζετε με λίγο νερό ή πολύ πάγο; Ακόμη και με λίγη κόλα. Στην Αμερική το πίνουν on the rocks, στην Κίνα με πράσινο τσάι ενώ στην Ασία το προτιμούν με γάλα καρύδας». Τον ρωτάω εάν έπινε από μικρός ουίσκι και με όλη του την ειλικρίνεια μου εκμυστηρεύεται ότι δεν του άρεσε η γεύση του στην αρχή. «Ξεκίνησα από μικρός να πίνω μπίρα και μία ημέρα ένας φίλος μου με έβαλε να δοκιμάσω ουίσκι. Δεν μου είχε αρέσει τότε πολύ η γεύση του και μου πρότεινε να βάλω λίγο νερό. Τότε μου άρεσε πολύ. Ο καθένας μπορεί να πιει το ουίσκι όπως ο ίδιος επιθυμεί, δεν υπάρχουν νόμοι»

Blended or malt?
«Φυσικά
blended! Είμαι λάτρης του blended whisky και δεν το αλλάζω με τίποτα γιατί εκτιμώ το έργο και τη σημαντική προσφορά του master blender. Έχω φοβερό πάθος με το ουίσκι και ειδικά με το blended. Πιστεύω ότι κάνω την πιο κατάλληλη δουλειά!». Υπάρχουν κανόνες στον τρόπο που πίνεται το ουίσκι. Αν θέλουμε να απολαύσουμε όλες τις λεπτές γεύσεις και τα αρώματα που περιέχονται σε μια καλή φιάλη τότε θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε ένα ποτήρι όπως αυτό του κονιάκ. Χαμηλός πάτος, και στενό άνοιγμα για να συγκεντρώνει όλα τα αρώματα. Όσον αφορά στον τρόπο για να αναδύονται τα αρώματα και οι γεύσεις του, ο Malcolm Murray προτείνει: «Βασικός κανόνας για να απολαύσουμε σωστά ένα ποτήρι σκοτσέζικου ουίσκι είναι να προσθέσουμε σε αυτό λίγες σταγόνες εμφιαλωμένου νερού. Έτσι απελευθερώνονται οι γεύσεις και τα αρώματά του και πέφτει όσο χρειάζεται η περιεκτικότητά του σε αλκοόλ. Άλλωστε, οι σκωτσέζοι ειδικοί εκτιμούν πώς η περιεκτικότητά του σε αλκοόλ θα πρέπει να κυμαίνεται στο 23% όταν το πίνουμε, την ώρα που η περιεκτικότητά του στη φιάλη βρίσκεται στο 43%».

Whiskey or whisky?
Ο τρόπος που γράφεται η λέξη
whisky εξαρτάται από την προέλευσή του. Οι Σκωτσέζοι το γράφουν whisky ενώ οι Αμερικανοί προσθέτουν και ένα “e”. Irish, American or Scotch whisky? Η απάντηση δεδομένη, καθώς ο Malcolm είναι γνήσιος Σκωτσέζος. «Πάνω σ’ αυτό όμως θα ήθελα να σου πω μία ιστορία που μπορεί να σου φανεί λιγάκι αστεία. Υπάρχει από το 1990 μία νομοθετική ρύθμιση που προστατεύει την προέλευση του σκωτσέζικου ουίσκι και ορίζει συγκεκριμένες παραμέτρους για την παραγωγή του. Ακόμη και αν φτιάξεις ένα ουίσκι με τα ίδια ακριβώς υλικά που χρησιμοποιούνται στα σκωτσέζικα αποστακτήρια, δεν μπορείς να το αποκαλέσεις Scotch εάν το φτιάξεις εκτός Σκοτίας. Θα πρέπει πρώτα να «κλείσει» 3 χρόνια στη Σκωτία και μετά να βγει στην αγορά ως Σκωτσέζικο Ουίσκι. Το ίδιο ισχύει και με το ιρλανδικό».

Kilt is not a skirt!
Πρόκειται για την καρό, μάλλινη φούστα που αποτελεί την παραδοσιακή ενδυμασία των Σκωτσέζων. Έκανα το λάθος να αποκαλέσω το
kilt φούστα, στην προσπάθειά μου να του εξηγήσω ότι δεν υπάρχει ελληνική λέξη που να αντιστοιχεί σ’ αυτό. «Πρέπει να απολογηθείς! Οι φούστες είναι μόνο για τις γυναίκες, εμείς φοράμε kilts εδώ και πολλούς αιώνες» είπε χαμογελώντας. Του θύμισα ότι οι γνήσιοι Σκωτσέζοι λέγεται ότι δεν φορούν τίποτα κάτω από το … kilt. «Ένα θα σου πω: Εάν στη Σκοτία ένας άντρας πιαστεί να φοράει εσώρουχο κάτω από το kilt θα καταδικαστεί σε φυλάκιση 3 μηνών. Από κει και πέρα για το αν υπάρχει κάτι κάτω από το δικό μου kilt, είναι μία έκπληξη. Το γνωρίζουμε μόνο εγώ και η γυναίκα μου!».


ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟ ADORE ΣΤΟ ΤΕΥΧΟΣ ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2009


Δεν υπάρχουν σχόλια: